-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1070 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

درباره موضوع اجل انسان توضيح دهيد .
آنچه نخست يادآوري اش لازم است ، اين است كه انسان موجودي است داراي اراده و اختيار و خداوند به وي اين توانايي را داده است كه سرنوشت خويش را با اراده و اختيار و آزادي در كف گيرد و همين موضوع اساس تكليف و مسئوليت در انسان است . موجودات ديگر چون داراي آزادي و اختيار و اراده نيستند ، تكليف ندارند و انسان چون از آزادي و اختيار برخوردار است ، مكلّف و مسئول است . اينك ، اين پرسش پيش مي آيد كه انسان در پديده هاي تكويني مانند بلاها و حوادث و رويدادهاي زندگي چه نقشي دارد كه يكي از اين رويدادها ، عبارت از مرگ و اجل است؟ چنان كه از آيات قرآن و احاديث بر مي آيد ، زندگي هر انساني داراي مدتي معيّن است و هنگامي كه آن مدت به پايان برسد ، از دنيا مي رود . اگر بپرسند وقتي انسان بايد بميرد ، ديگر اميد و فعاليت چرا؟ ، يادآور مي شويم كه مرگ انسان از ديدگاه پيامبران و اديان آسماني به معناي فنا و نابودي نيست . با فرا رسيدن مرگ ، زندگي گسترده تري براي انسان آغاز مي شود . انسان به اين جهان نيامده كه همواره در آن زيست كند يا پس از مدتي نابود و تباه گردد . بلكه اين جهان مقدمه تكامل و پيشرفت انسان و اوج گرفتن به سوي مراحل عالي معنوي است و مرگ ، تنها ، انتقال از جهاني به جهان ديگر است .
بر اين اساس ، آنچه براي انسان و پيشرفت وي مهم است ، پرستش خدا و انجام وظيفه است . اگر آدمي وظيفه خويش را انجام دهد و دستورهايي كه خدا برايش فرستاده است ارج نهد ، براي او مرگ پايان رنجهاست و طليعه يك زندگي جاوداني راحت ، يادآوري اين نكته نيز لازم است كه همچنان كه از قرآن و احاديث مي آموزيم ، اعمال وجود دارد كه انجام آنها در تأخير اجل و جلوگيري از مرگ يا حوادث ديگر مؤثّر است ، مثلاً صدقه و كمك به مستمندان و بينوايان براي خوشنودي خدا و صله رحم ( پيوند با خويشاوندان ) و يا دعا و نيايش با خدا در افزايش عمر انسان مؤثّر است اينها در سرنوشت انسان مؤثّرند و اساساً كارهاي خوب انسانها در ايجاد سرنوشتي خوب دخالت دارند و متقابلاً كارهاي بد آنان در ايجاد عاقبتي و فرجامي بد داراي تأثيرند .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.